Реформа митної служби. Як реалізувати радикальну інституційну реформу в 2017 році?

31 травня 2017 року старший науковий співробітник Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Андрій Бутін взяв участь у круглому столі на тему: “Реформа митної служби. Як реалізувати радикальну інституційну реформу в 2017 році?”, який відбувся у прес-центрі “Українські Новини” і був організований “Фінансовим клубом”. У заході взяли участь Державний секретар Міністерства фінансів України Євген Капінус, інші посадові особо Мінфіну, представники підприємницького середовища, громадських організацій та експерти.

Під час круглого столу  А. Бутін виступив з презентацією  “Спрощення процедур торгівлі в Україні: перешкоди очима бізнесу”, підготовленої за результатами 2-го щорічного опитування в рамках проекту “Діалог зі сприяння торгівлі”, а також взяв участь у дискусії щодо шляхів реформування митниці та удосконалення митних процедур.

“Нам дуже важливо розуміти, як зміни сприймаються бізнесом на місцях. Наприклад, безпосередньо тими, хто працював через процедуру єдиного вікна на митниці. Це важливо для правильної реалізації конкретних кроків з реформування митниці. Тут дуже важливий двосторонній зв’язок”, – зазначив А. Бутін.

Так, за даними зазначеного дослідження, в 2016 році лише 13% респондентів (представників підприємництва) вважають роботу митних органів ефективною і такою, що не вимагає змін. 44% вважають роботу митниці, в цілому, ефективною, але потребуючою змін. 36% респондентів впевнені, що митні органи працюють неефективно: змінити ситуацію можуть тільки радикальні реформи. 7% наполягають на повній зміні митної служби через її неефективність. Потрібно відзначити, що у компаній-імпортерів, претензій до митної служби більше в порівнянні з компаніями-експортерами.

Вказуючи на проблеми в роботі митниці, 50% опитаних заявили в якості основної проблеми – недосконале митне законодавство, 30% – вказали на непрозорість і закритість роботи митниці, 28% – не згодні з усвідомленим завищенням митної вартості товарів, 26% відзначили наявність корупції та хабарництва .

Окремо були проаналізовані перешкоди при імпортних і експортних операціях. Якщо говорити про перешкоди при імпорті, то до них підприємці віднесли непрозорість визначення митної вартості (43%), складність митного законодавства (37%), несприятливий валютне регулювання і курси валют (27% і 23%), бюрократію на митниці (22%) , так само було зазначено на корупцію, недосконалість судової системи, вибірковість рішень митниці щодо митного оформлення імпорту.

У цілому, експерти та бізнес з обережним оптимізмом оцінюють План дій щодо реформування митниці.

Зокрема, експерт з правових питань дослідного центру CASE Україна Андрій Саварець зазначив про те, що “На сьогоднішній день з Мінфіном складається продуктивний діалог. Вперше за багато років державний орган настільки відкритий для спільної роботи. У цій реформі найголовніше полягає в тому, що ми міняємо підхід у відносинах бізнесу і митника».

Експерт зазначив, що необхідно вибудувати митницю, таким чином, щоб вона була, в першу чергу, стійкою до корупційних, контрабандним процесам, по-друге була демократичною, прислухалася до пропозицій бізнесу і експертів, які покращують її роботу і сервісні функції в тому числі і, звичайно ж, мати кваліфікований персонал, відбір якого буде проходити через прозорі конкурси. “Митниця живе в площині міжнародних угод. Це транснаціональний рівень. Тому важливо мати керовану, але в той же час самостійну структуру. Це не тільки питання боротьби з контрабандою, а й рівень представництва, в тому числі міжнародного”, – зазначив А. Саварець.

Про зміни відносин між владою і представниками бізнесу на круглому столі говорив і співголова Митного комітету Європейської Бізнес Асоціації Олександр Лазарєв, – “Коли вперше зайшла розмова про концепцію реформи, бізнес поставився скептично. Але як тільки ми почали працювати в робочих групах Мінфіну, скепсис пройшов. Ми такого рівня відкритості не могли собі уявити ще п’ять років тому. Проходить епоха швидких перемог і хочеться структурних змін”. На думку Олександра Лазарєва, бізнес хоче введення митного пост-аудиту, інституту уповноважених економічних операторів. «Ідеальна митниця – непомітна», – зазначає він, пояснюючи що митники не повинні заважати роботі легального бізнесу.

На круглому столі обговорювалася також гостра необхідність збільшення зарплат працівників митниці. Але є і розуміння того, що рішення проблеми зарплат не може бути суттю реформи. “Підвищення заробітної плати позбавить від побутової корупції, але тільки зменшення фіскальної функції в сторону сервісної вирішить глобальну проблему митниці” – вважає учасник Коаліції “За детінізацію економіки”, генеральний директор асоціації “Українські імпортери побутової електроніки” Софія Арасланова.

За словами начальника управління митної політики Міністерства фінансів України Олександра Москаленко, у відомства йде співпраця в робочих групах з народними депутатами: вони готові включати до порядку денного законопроекти, які будуть напрацьовані спільно в робочій групі.

Розроблений в результаті публічних обговорень попередній проект плану дій з реформування митниці передбачає реалізацію детального переліку заходів в рамках 19 напрямків: законодавство; організація і управління; управління кадровими ресурсами; митна етика; навчання; комунікація; митні зобов’язання; сприяння торгівлі; безпеку ланцюгів поставок; управління ризиками; контроль на кордоні і всередині країни; правоохоронна діяльність; митний транзит; пост-митний контроль та аудит; права інтелектуальної власності; інформаційно-телекомунікаційні технології; інфраструктура та обладнання; митна лабораторія; внутрішній аудит.

Із записом заходу можна ознайомитися за посиланням http://bit.ly/2sv6idB